Thursday, October 14, 2010

Entahlah...



Beberapa hari yang lalu aku telah berkesempatan berbual dengan seorang rakan fb tentang kisah cintanya yang dilanda duka nestapa dan dia meminta pendapatku tentang masalahnya. Di akhir kata-katanya dia bertanya padaku,  "salahkah aku kerana terlalu mencintainya?" dan aku menjawabnya, "tidak salah, dalam soal cinta ...tiada yang salah..tiada yang betul...hanya yang ada...bahagia atau derita..." 


Eeemm...betulkah pulak jawapan aku tu? entahlah ..tapi itulah yang terlintas difikiranku ketika itu dan itulah yang terdetik dihatiku ketika membuat kesimpulan akan ceritanya. Bagaimanakah caranya yang paling betul atau tepat untuk bercinta? Bersikap jual mahal walau mahu dikatakan tidak bagus, bersikap defensif dan tidak terlalu menunjuk akan perasaan cinta itu juga dikatakan tidak betul, terlalu excited atau bersikap jujur dalam perhubunganpun dikatakan akan merimaskan...sedangkan bagi aku dalam sesuatu perhubungan ' honesty is the best policy'. Keikhlasan dan kejujuran adalah tanda hormat dan kasih yang luhur, bukankah kalau kita sayang pada seseorang kita wajar bersikap telus padanya? kerana dia akan hidup bersama kita atau kalau masih dalam percintaan yang belum berkahwin, kita akan selalu ada bersamanya atau ...eeemm..apa perkataan yang sesuai?? dekat..ya dekat..agaknyalah, suka atau tidak, pandai macam mana nak coverpun.. sesuatu yang kita rahsiakan darinya pasti akan diketahui juga..tak kisahlah benda baik apa lagi kalau sebaliknya.


Orang bercinta selalu sensitif dalam semua hal berkaitan pasangannya, kadangkala benda kecil pun boleh menjadi besar hanya kerana perasaan yang sensitif...maklumlah perasaan tengah...eemm...apa ya?? hahaha.. alamak aku kehilangan kata-kata yang sesuai untuk mengambarkan perasaan orang bercinta...hee sori?? so, berbalik persoalan diatas...salahkah kita menunjukkan apa yang kita rasa terhadap insan yang kita sayangi? Menurut ramai pakar kaunselor, kalau kita sayang...kalau kita cinta...kalau kita kasih...perasaan itu harus ditunjukkan agar orang yang kita sayang faham dan tahu serta nyata akan apa yang ada dihati kita. Lagipun manusia mana boleh nampak apa yang ada didalam hati orang lain, walaupun hidup siang malam atau 30 tahun sekalipun dengan seseorang itu. Sebab apa yang tertulis dihati kita tidak dapat discan atau direkodkan oleh mesin, jadi pernyataan yang jelas (tetapi harus dikawal juga vocal projection nya yaa...heee) dizahirkan melalui suara itu rasanya memang wajar. 


Memang betul, cara orang perempuan bercinta dengan lelaki tidak sama. Naaa...jadi lelaki harus memahami bahawa perempuan itu apa yang ada dihatinya selalu saja hendak dizahirkan melalui lontaran vocalnya.. biar jelas terang dan nyata supaya tidak perlu lagi meneka-neka dalam kesamaran yang akhirnya membuat tanggapan mengikut rasa sendiri...kalau betul, bagus tapi kalau silap? Padan muka!!! Sendiri yang derita.... iyalah tak kah rasa ralat..kerana sikap yang kononnya tidak suka menunjuk akan perasaan sendiri kerana takut dilabel mat jiwang...kekasih hati yang mencintainya sepenuh jiwa dan raga akhirnya berputus asa dan Allah swt mengalihkan hatinya pada insan lain yang tidak malu menzahirkan perasaan cinta pada si dara.


Walaupun aku setuju, penzahiran perasaan itu perlu didraft dan diwartakan kalau boleh diaktakan oleh parlimen..hahahaha...namun dalam soal cinta memang tiada garis panduan yang menyatakan apa yang boleh apa yang tidak apa yang benar apa yang salah...selagi ianya tidak melanggar batas-batas peradapan manusia dan hukum syarak...etika cinta adalah subjektif...heemmm...( aku sebenarnya tak puas hati!!! tapi..itulah hakikatnya... =_= )  


Apa yang penting, bahagia atau derita dalam melayari lautan cinta itu akhirnya...selamatkah sampai ke destinasi pelabuhan cinta atau karam dilautan dek badai, atau tersasar dari laluan lalu terpisah .......haaaaa


Namun sesuatu yang aku pelajari, ketika cinta mendatangi kita..ianya adalah suatu anugerah..dengarkanlah lagu dihatimu kala cinta bertandang...ianya ikhlas ..perasaan itu hadir tanpa dipinta..tidak perlu ditune2kan bunyinya...hati rasa bebas menerawangi langit perasaanmu...senyuman sentiasa manis menyelimuti wajahmu.. eheeemm....cukup-cukuplah tu kan....muntahlah pulak orang membacanya...hahaha :p


Kesimpualnnya?? tak ada sebab akan ada lagi....to be continued...heeeee

No comments:

Post a Comment